G-YSWZLTVF9R

بلاگ

محافظ برق چیست و نحوه تعمیر آن چگونه است؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به سلامت وسایل الکترونیکی خود اهمیت می‌دهید پس حتما باید با محافظ برق آشنا شوید. همه ساله تعدادی از وسایل الکترونیکی ما یا اطرافیان ما می‌سوزد یا خسارتی پر هزینه به بار می‌آورد که موجب آسیب اقتصادی و زمانی برای ما می‌شود نکته جالب این است که این موضوع برای عموم مردم عادی شده است و با آن کنار آمده اند، این درحالی است که اگر جلوی افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ گرفته شود میتوان از بسیاری از این اتفاقات جلوگیری کرد در ادامه مقاله موضوع محافظ برق چیست و نحوه تعمیر آن چگونه است؟ را بصورت دقیق تر برسی خواهیم کرد.

نوسان برق چگونه باعث سوختن دستگاه ما می‌شود؟

همه دستگاه های الکترونیکی نیاز دارند که در یک توان مشخص و استیبل کار کنند اما زمان هایی که رعد و برق رخ می‌دهد یا آسیبی به ترانسفورماتور های مسیر برق ما می‌رسد نوسان برق رخ می‌دهد و همین امر سبب می‌شود عمر مفید لوازم الکترونیکی ما به تدریج کاهش یابد و تا زمانی این کار ادامه پیدا می‌کند که دستگاه برقی ما بسوزد یا به درستی کار نکند.

برای اینکه جلوی این اتفاقات را بگیریم نیاز به محافظ برق نیاز داریم و بسته به نوع نیازمان می‌توانیم محافظ برق مناسب را برای خود انتخاب کنیم.

دستگاه هایی که نیاز به محافظ برق دارند:

همانطور که گفته شد همه دستگاه هایی که با برق کار می‌کنند نیاز به محافظ برق دارند اما اگر بخواهیم مهمترین آن ها که به نوسانات برق حساس تر هستند و بیشتر تاثیر می‌پذیرند را نام ببریم باید بگوییم یخچال،فریزر،تلویزیون،ماشین لباسشویی،و شارژر لپتاب و گوشی ها از ضروری ترین وسیله هایی هستند که به محافظ برق نیاز دارند.

توصیه می‌شود اگر امکانش را دارید به جای تهیه چندین عدد محافظ برای دستگاه های نام برده شده، یک محافظ کلی برای کل خانه، مغازه یا کارگاه تان تهیه کنید تا علاوه بر وسیله های ضروری دیگر لوازم الکترونیکی تان هم از آسیب های نوسانات برق در امان بمانند.

روش های تعمیر محافظ برق:

خرابی محافظ برق فقط به یک عامل وابسته نیست و عوامل و اشکال گوناگونی دارد که سعی میکنیم پر احتمال ترین و معروف ترین آن ها را مورد برسی قرار دهیم و روش تعمیر کردن آن ها را آموزش دهیم.

خاموش شدن خروجی محافظ برق:

اگر ورودی برق شما بدون هیچ مشکلی به محافظ برق شما برسد اما بعد مدتی هیچ خروجی دریافت نکنید(حتی ممکن است چراغ سبز دستگاه روشن باشد) به احتمال زیاد مشکل از خازن های استفاده شده در برد محافظ است.

در این مواقع به جای خرید محافظ برق دیگر کافی است ابتدا جعبه محافظ برق را باز کنیم وخازن آسیب دیده را با مولتی متر شناسایی کرده و تعویض کنید یا اگر تخصص کافی در این زمینه را ندارید این کار را به یک فرد متخصص بسپارید.

خاموش و روشن شدن دستگاه پس از مدتی کار:

این مشکل نیز مانند مورد قبلی مربوط به خازن های بکار رفته در مدار محافظ است که پس از مدتی کار کردن جریان ورودی از دی الکتریک خازن عبور میکند و موجب ری استارت شدن دستگاه می‌شود، در این مواقع هم دوباره با تست های بسیار ساده توسط مولتی متر میتوانید خازن آسیب دیده را پیدا کنید و تعویض را انجام دهید.

روشن نشدن چراغ های محافظ برق:

اگر محافظ شما به خوبی خروجی می‌دهد اما چراغ هایLED  روشن نمی‌شوند نگران درست کار کردن محافظ خود نباشید، چرا که تنها مشکل به وجود آمده خرابی چراغ های دستگاه یا قطع اتصال قسمت LED محافظ برق می‌باشد که به آسانی با تعویض قطعه مربوطه مشکل برطرف می‌شود.

روشن شدن همه چراغ های محافظ برق:

این مشکل ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد ولی در اکثر مواقع علت این امر خرابی آی سی محافظ برق شما می‌باشد، آی سی به کار رفته در محافظ ها معمولا قطعه ای مستطیل شکل است که 14 پایه دارد.

در هر حال در این مواقع باید نوع آی سی به کار رفته در محافظتان را شناسایی کنید و با تهیه آی سی جدید آن را با قبلی تعویض کنید.

روشن شدن چراغ قرمز محافظ و ماندن در همان حالت:

این مشکل نیز از آن سری ایرادات است که به عوامل زیادی بستگی دارد.

یکی از احتمال ها خرابی آی سی دستگاه است که در بخش قبلی نحوه شناسایی و تعویض آن توضیح داده شد. یکی دیگر از احتمال ها قطعی اتصال بین قطعات برد محافظ است که باید اتصال پایه های لحیم کاری شده و اتصالات با سیم مسی را بطور کامل چک کنید و در صورت قطع اتصال با هویه و مقداری لحیم دوباره قطع را متصل کنید.

چراغ قرمز محافظ چشمک می‌زند:

در این حالت ممکن است مشکل از ورودی برق محل شما باشد برای برسی این موضوع مولتی متر را در حالت ولتاژ قرار دهید و ولتاژ را اندازه بگیرید اگر عدد نمایش داده شده کمتر از 190 ولت بود یعنی محافظ شما سالم است و باید مشکل ورودی برق خود را بر طرف کنید، اما اگر مشکل از ورودی نبود ممکن است ایراد از آی سی، دیود یا خازن بکار رفته در برد محافظ باشد.

سخن پایانی:

در حالت کلی هر موقع که محافظ برق شما به درستی عمل نکرد و نفهمیدید که مشکل از کجاست تنها کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا ورودی برق و اتصالات قبل از محافظ را چک کنید سپس محافظ خود را باز کنید و با یک مولتی متر یکی یکی صحت قطعات را تست کنید و هر موقع که به قطعه خراب رسیدید با هویه آن را جدا کنید و قطعه سالم را جایگزین آن کنید در اکثر موارد این روش جواب می‌دهد و شما می‌توانید حداکثر استفاده را از محافظ برق خود بکنید، مگر در موارد خاص که عمر مفید محافظ شما تمام شود و غیر قابل تعمیر باشد (صرفه اقتصادی نداشته باشد) و برای حفظ سلامت دستگاه های خود باید محافظ جدید خریداری نمایید.

امیدواریم که با کمک این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشید و بتوانید محافظ برق خود را تعمیر کنید، چنان چه سوالی دارید که در مقاله نتوانستید پیدا کنید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما باید فرم را با استفاده از افزونه Contact form 7 ایجاد کنید تا بتوانید با استفاده از این المان آن را نمایش دهید.

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من