برد الکترونیکی

برد الکترونیکی(electronic board) قطعه ای است که بر روی آن مجموعه ای از قطعات الکتریکی از قبیل خازن، مقاومت، ترانزیستور، آی سی و . . . قرار گرفته است . این قطعات با اتصالات ظریفی به یکدیگر متصل شده اند.بردهای الکترونیکی کاربردهای متعددی دارند و می توان گفت در تمامی لوازم برقی و الکترونیکی کوچک و بزرگ از جمله یخچال، آسانسور، اتو، تلفن همراه، کولر گازی و . . . از این قطعه استفاده می شود.

در حال نمایش 10 نتیجه

نمایش 9 24 36

برد محافظ برق ۴ پریز 15A/250AC(ماژول)

61,000 تومان
افزودن به سبد خرید

برد چیست؟

برد الکترونیکی یا PCB (Printed Circuit Board) یک نوع صفحه الکترونیکی در داخل جعبه محافظ برق است که برای ساخت و متصل کردن اجزا الکترونیکی در یک سیستم استفاده می‌شود. این برد در بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم‌های الکترونیکی وجود دارد، از جمله تلویزیون‌ها، رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و محصولات الکترونیکی دیگر.

برد الکترونیکی تعدادی لایه از مواد عایقی دارد که روی آن نقاطی برای نصب و تراشه‌های الکترونیکی، قطعات مجتمع و اتصالات الکترونیکی قرار می‌گیرند. این نقاط برای اتصال قطعات الکترونیکی با یکدیگر و ایجاد مسیرهای سیمی بین آنها استفاده می‌شوند.

استفاده از بردهای الکترونیکی امکان اتصال محاسبات و سنسورها به یکدیگر را فراهم می‌سازد و علاوه بر این، برد الکترونیکی برای بهبود عملکرد، کاهش حجم و وزن و افزایش پایداری سیستم‌های الکترونیکی نیز استفاده می‌شود.

راهنمای خرید برد الکترونیکی

برد های الکترونیکی در انواع مختلفی از جمله برد آردوینو، رزبری پای و بردهای FPGA وجود دارند. قبل از خرید، ابتدا باید مطمئن شد که چه نوع بردی مورد نیاز هست.

همچنین بعضی بردهای الکترونیکی دارای ویژگی های خاصی مانند اتصال به اینترنت، قابلیت برنامه ریزی با زبان برنامه نویسی خاص، دارا بودن درگاه های ورودی و خروجی و غیره هستند. مطالعه و تحقیق درباره ویژگی های موجود در برد مورد نظر قبل از خرید، می تواند به شما در انتخاب صحیح کمک کند.

سطح برد نیز عامل مهمی در انتخاب مدار مورد نیاز هست. در صورتی که شما مبتدی هستید و تازه کار هستید، بهتر است با بردهایی شروع کنید که قابل استفاده و برنامه ریزی آنها آسان تر است. در صورتی که تجربه بیشتری دارید، می توانید بردهای پیشرفته تری را برای خرید در نظر بگیرید.

مشخصات برد الکترونیکی مناسب

برد الکتریکی خوب دارای برخی مشخصات زیر است:

1. کیفیت ساخت: برای یک برد الکتریکی خوب، کیفیت ساخت بسیار مهم است. باید از مواد با کیفیت و مقاوم استفاده شود و فرآیند تولید برد به درستی انجام شده باشد.

2. سایز و ابعاد: برد الکتریکی باید ابعاد مناسبی داشته باشد تا بتواند درون دستگاه یا سیستم قرار گیرد. همچنین، تعداد و نوع اتصالات نیز در نظر گرفته شود.

3. قابلیت اتصال: اتصالات برد باید قابلیت جوشکاری، لحیم‌کاری، و یا اتصال با استفاده از کانکتورها و پین‌ها را داشته باشند و قابلیت اتصال به سایر بخش‌های الکترونیکی و قطعات دیگر را داشته باشند.

4. کارایی: برد الکتریکی باید برای عملکرد بهینه سیستم الکترونیکی، کارایی بالا و عملکرد درست را داشته باشد. این شامل مقاومت الکتریکی، دمای عملکرد، و سرعت انتقال سیگنال‌ها است.

5. پشتیبانی فنی: یک برد خوب باید از پشتیبانی فنی مناسبی برخوردار باشد. ارائه نقشه مدار، نرم‌افزار طراحی و نصب، و آموزش‌های مربوطه برای استفاده از برد الکتریکی از جمله خدماتی است که می‌تواند توسط سازندگان برد ارائه شود.

6. قیمت مناسب: برد الکتریکی خوب باید قیمت مناسبی داشته باشد، که با کیفیت ساخت و امکانات آن سازگار باشد. ارزش و قیمت برد باید به تناسب با قابلیت‌ها و عملکرد آن باشد.

برد محافظ برق

برد محافظ برق یا برد حفاظتی یک وسیله است که برای حفاظت از قطعات الکترونیکی در برابر مشکلات الکتریکی مانند سرریز جریان، ولتاژ بیش از حد، ضربه های الکتریکی و نوسانات الکتریکی استفاده می شود. این بردها به طور گسترده ای در صنایع مختلف مانند الکترونیک صنعتی، صنعت خودروسازی، ارتباطات و سیستم های قدرت استفاده می شوند.

برد محافظ برق قایلیت تغییر و تنظیم ولتاژ و جریان الکتریکی را دارد تا از آسیب به دستگاه ها و قطعات جلوگیری کند. یکی از کاربردهای مهم این بردها، حفاظت از مدارهای الکترونیکی در برابر سرریز جریان است. در صورت اتصال جریان بیش از حدی به یک سیستم الکترونیکی، برد محافظ برق به طور خودکار جریان را به حداکثر مجاز کاهش داده و سیستم را محافظت می کند.

همچنین برد محافظ می تواند در برابر ولتاژ بیش از حد نیز مقابله کند. ولتاژ بیش از حد می تواند باعث آسیب به قطعات الکترونیکی شود. در این صورت، برد محافظ برق می تواند ولتاژ را به حداکثر مجاز تنظیم کند و از قطعات الکترونیکی محافظت کند.

برای استفاده از یک برد محافظ، باید دقت کنید که برد با مشخصات مناسب برای نیازهای شما را انتخاب کنید. برای این منظور، باید به ولتاژ و جریان مجاز مدارهای الکترونیکی خود توجه کنید و بردی را انتخاب کنید که بتواند این مقادیر را پشتیبانی کند. همچنین، باید به قابلیت های اضافی برد محافظ توجه کنید، مانند قابلیت هشدار دادن در صورت وقوع مشکلات و حفظ تاریخچه رویدادهای الکتریکی.

در نهایت، برای نصب برد محافظ برق باید دستورالعمل های تولید کننده را رعایت کنید. برای نصب صحیح برد، باید کانکتورها و سیم های الکتریکی را به درستی متصل کنید و برد را در محل مناسب نصب کنید. همچنین، لازم است که برای تست و عیب یابی برد، از تجهیزات و ابزارهای مناسب استفاده شود. قاب برد نیز از جمله مواردی هست که هنگام ساخت محافظ مورد نیاز هست و باید مناسب ترین نوع آن انتخاب شود.

برد فتوسل

فتوسل (Photocell) یک سنسور نوری است که برای تشخیص و اندازه‌گیری نور استفاده می‌شود. این سنسور عمدتاً از یک ماده نیمه هادی تشکیل شده است که با تغییر در ویژگی‌های الکتریکی خود، میزان نور را اندازه‌گیری می‌کند.

برای استفاده آسانتر و بهره‌ورتر از فتوسل، ممکن است فتوسل‌ها به صورت یک ماژول با بردارهای الکترونیکی تکمیل شوند. برد فتوسل شامل فتوسل، مدار تقویت کننده، مدارهای بازخورد و تنظیم‌های دیگر است که به فتوسل کمک می‌کنند تا به بهترین نحو ممکن نور را شناسایی کند و سیگنال قابل قبولی تولید کند.

برد فتوسل به عنوان یک واحد الکترونیکی است که می‌تواند برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از کاربردها شامل خودکارکننده‌ها، سنسورهای نور محیط، تعیین بیشترین و کمترین سطح نور و کنترل سرعت موتورها هستند.

برای خرید لوازم الکترونیکی و همچنین راهنمایی درباره خرید برد الکترونیکی می توانید با مجموعه ایلیا الکترونیک در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

1. برد الکتریکی چگونه نصب می‌شود؟

برای نصب یک برد الکتریکی، معمولاً ابتدا باید برد را به منبع تغذیه الکتریکی متصل کرده و سپس کامپیوتر یا دستگاه کنترلی را به برد متصل کنید. سپس برنامه موردنظر را روی برد اجرا کنید. 2. آیا برد الکتریکی قابل تعمیر است؟ بله، در بیشتر موارد، برد الکتریکی قابل تعمیر است. با توجه به نوع خطا و دانش فنی، افراد استفاده کننده یا تعمیر کاران این حوزه می‌توانند خطاهای ساده را برطرف کنند یا قطعات معیوب برد را تعویض کنند. 3. چگونه برد الکتریکی کار می‌کند؟ برد الکتریکی معمولاً با استفاده از میکروکنترلر یا میکروپروسسور کنترل می‌شود. این واحدها سیگنال‌های ورودی را تشخیص می‌دهند و با تحلیل و پردازش آن‌ها، سیگنال‌های خروجی را تولید می‌کنند.