G-YSWZLTVF9R

بلاگ

جعبه تقسیم چیست و چه کاربردی‌ دارد؟

جعبه تقسیم

جعبه تقسیم یک جعبه محافظتی است که سیم‌های برق را در آن به هم متصل می‌کنند و انشعابات مختلف جریان برق را تقسیم می‌کنند. جعبه تقسیم می‌تواند از فلز یا پلاستیک ساخته شده باشد و به صورت توکار یا روکار نصب می‌شود. جعبه تقسیم دارای مزایا و کاربردهای متعددی است که در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به شما بیان کنیم جعبه تقسیم چیست و چه کاربردی دارد؟ خوشحال می‌شویم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 انواع جعبه های تقسیم

در ابتدا بهتر است شما را با انواع جعبه تقسیم آشنا کنیم تا با مدل‌های مختلف آن آشنا شوید. جعبه های تقسیم را می‌توان بر اساس شکل، اندازه، جنس، نوع نصب و تعداد اتصالات دسته‌بندی کرد. برخی از انواع رایج جعبه های تقسیم عبارتند از:

جعبه تقسیم مربع

این نوع جعبه تقسیم شکل مربعی دارد و معمولا برای اتصال سیم‌های برق با قطر کوچک استفاده می‌شود. این جعبه می‌تواند توکار یا روکار باشد و دارای یک یا چند درپوش است.

جعبه تقسیم مستطیل

این نوع جعبه تقسیم شکل مستطیلی دارد و برای اتصال سیم‌های برق با قطر بزرگتر استفاده می‌شود. این جعبه معمولا روکار است و دارای یک یا چند درپوش است.

جعبه تقسیم فلزی

این نوع جعبه تقسیم از فلز ساخته شده است و برای محیط‌هایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت، ضربه و آتش سوزی دارند مناسب است. این جعبه می‌تواند توکار یا روکار باشد و دارای یک یا چند درپوش است.

جعبه تقسیم پلاستیکی

این نوع جعبه تقسیم از پلاستیک ساخته شده است و برای محیط‌هایی که نیاز به مقاومت کمتر در برابر عوامل خارجی دارند مناسب است. این جعبه معمولا توکار است و دارای یک یا چند درپوش است.

جعبه تقسیم تک اتصال

این نوع جعبه تقسیم فقط دارای یک اتصال برقی است و برای اتصال یک سیم برق به یک دستگاه یا لامپ استفاده می‌شود. این جعبه می‌تواند توکار یا روکار باشد و دارای یک درپوش است.

جعبه تقسیم چند اتصال

این نوع جعبه تقسیم دارای چند اتصال برقی است و برای اتصال چند سیم برق به چند دستگاه یا لامپ استفاده می‌شود. این جعبه می‌تواند توکار یا روکار باشد و دارای یک یا چند درپوش است.

جعبه تقسیم ساختمانی

کاربردهای جعبه تقسیم

جعبه تقسیم یکی از پر کاربرد ترین انواع جعبه برد ها می باشد. پس از اینکه شما را با انواع جعبه تقسیم آشنا کردیم اکنون نوبت آن فرا رسیده است که کاربرذ های جعبه تقسیم را به شما بیان کنیم تا موارد استفاده از آن را در شرایط مختلف درک کنید. جعبه تقسیم دارای کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف است. برخی از این کاربردها عبارتند از:

محافظت از سیم‌های برق

جعبه تقسیم باعث می‌شود که سیم‌های برق از تماس با هم، با آب، با گرد و غبار و با سایر عوامل خطرناک جلوگیری شوند. این کار باعث افزایش عمر سیم‌ها و کاهش خطر اتصال کوتاه، شوک برقی و آتش سوزی می‌شود. همچنیم استفاده از جعبه برد

تقسیم جریان برق

یکی از اصلی‌ترین کاربرد‌های جعبه تقسیم، همانطور که از نامش پیداست، تقسیم جریان برق است. جعبه تقسیم با استفاده از اتصالات مختلف، امکان می‌دهد که جریان برق را به چند بخش تقسیم کند و به چند دستگاه یا لامپ مختلف برساند. این کار باعث افزایش کارایی و صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود.

تنظیم ولتاژ برق

جعبه تقسیم با استفاده از تجهیزات مخصوص، می‌تواند ولتاژ برق را بالا یا پایین بکشد و به سطح مناسب برای دستگاه‌ها یا لامپ‌ها تنظیم کند. این کار باعث افزایش ایمنی و کاهش خطر آسیب دیدن دستگاه‌ها یا لامپ‌ها می‌شود.

اتصالات جعبه تقسیم

نحوه نصب جعبه تقسیم

اکنون که کاملا با ماهیت جعبه تقسیم آشنا شدید آماده این هستید که نحوه نصب آن را یاد بگیرید. برای نصب جعبه تقسیم، باید چند مرحله را طی کنید. این مراحل عبارتند از:

انتخاب محل مناسب

باید محلی را برای نصب جعبه تقسیم انتخاب کنید که دسترسی آسان، فضای کافی، روشنایی مناسب و ایمنی بالا داشته باشد. همچنین باید محلی را انتخاب کنید که نزدیک به منبع برق اصلی و دستگاه‌ها یا لامپ‌هایی باشد که می‌خواهید به جعبه تقسیم متصل کنید.

انتخاب جعبه تقسیم مناسب

باید جعبه تقسیمی را انتخاب کنید که با نوع و تعداد سیم‌های برق، ولتاژ و جریان برق، نوع و تعداد دستگاه‌ها یا لامپ‌هایی که می‌خواهید به آن متصل کنید، و شرایط محیطی محل نصب سازگار باشد. همچنین باید جعبه تقسیمی را انتخاب کنید که با نوع نصب (توکار یا روکار) مطابقت داشته باشد.

انجام کارهای اماده‌سازی

باید قبل از نصب جعبه تقسیم، کارهایی را انجام دهید که شامل قطع کردن برق اصلی، اندازه‌گیری و برش کردن سیم‌های برق، حفر کردن سوراخ‌های لازم در دیوار یا سقف، و نصب کردن قطعات متصل‌کننده مانند ناخن، پیچ، مهره و … باشد.

اتصال سیم‌های برق به جعبه تقسیم

باید سیم‌های برق را به جعبه تقسیم متصل کنید. برای این کار، باید سیم‌های برق را از سوراخ‌های مخصوص جعبه تقسیم عبور دهید، پوسته سیم‌ها را کمی بردارید، سیم‌های هم‌رنگ را با هم متصل کنید و با استفاده از قطعات مانند کلاهک، نوار چسب و … محکم کنید. همچنین باید سیم زمین را به قسمت مخصوص جعبه تقسیم متصل کنید.

نصب جعبه تقسیم

در محل باید جعبه تقسیم را در محل انتخاب شده نصب کنید. برای این کار، باید جعبه تقسیم را در سوراخ حفر شده قرار دهید، با استفاده از قطعات متصل‌کننده آن را به دیوار یا سقف محکم کنید، و درپوش جعبه تقسیم را روی آن بگذارید.

اتصال مصرف کننده ها به جعبه تقسیم

باید دستگاه‌ها یا لامپ‌هایی که می‌خواهید به جعبه تقسیم متصل کنید، را به سیم‌های خروجی جعبه تقسیم متصل کنید. برای این کار، باید سیم‌های دستگاه‌ها یا لامپ‌ها را به سیم‌های هم‌رنگ جعبه تقسیم متصل کنید و با استفاده از قطعات مانند کلاهک، نوار چسب و … محکم کنید. همچنین باید سیم زمین دستگاه‌ها یا لامپ‌ها را به سیم زمین جعبه تقسیم متصل کنید.

روشن کردن برق و بررسی عملکرد

باید برق اصلی را روشن کنید و عملکرد جعبه تقسیم و دستگاه‌ها یا لامپ‌های متصل به آن را بررسی کنید. اگر همه چیز به درستی کار کرد، نصب جعبه تقسیم با موفقیت انجام شده است. در غیر این صورت، باید خطا را پیدا و رفع کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت جامع به شما بگوییم که جعبه تقسیم چیست و چه کاربردی دارد. اگر اخیرا برای انجام پروژه ساختمانی یا صنعتی خود نیاز به نصب جعبه تقسیم دارید و حتما قبل از انجام هر کاری نکات ایمنی را رعایت کنید و تجهیزاتی که خریداری می‌کنید را از نوع با کیفیت و مرغوب انتخاب کنید.

در نهایت اگر درباره جعبه تقسیم سوالی دارید که در محتوای این مقاله به پاسخ خود نرسیدید حتما سوال خود را در بخش نظرات سایت مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما باید فرم را با استفاده از افزونه Contact form 7 ایجاد کنید تا بتوانید با استفاده از این المان آن را نمایش دهید.

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من