G-YSWZLTVF9R

انتخاب جعبه مدار مناسب برای ساخت محصول الکتریکی

یکی از موضوعات مهمی که طراحان مدار و برد های الکترونیکی باید به آن توجه داشته باشند انتخاب جعبه مدار مناسب برای طراحی مدار است. چرا که این موضوع تاثیر بسزایی در نحوه عملکرد و کارایی برد طراحی شده دارد ابتدا ما باید پارامتر جنس جعبه برد را مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1-جنس جعبه مدار

جنس جعبه مدار های الکترونیکی عموما به دو دسته فلزی(آلومینیوم و فولاد ورقه کاری شده و…) و پلاستیکی تقسیم می شود که هر کدام از این دو دسته ویژگی های منحصر به فردی دارند که شما باید با توجه به نوع عملکرد مدار خود، جعبه مناسب برد الکترونیکی خود را متناسب با ویژگی های هر دسته انتخاب کنید.
به عنوان مثال مدار هایی که حتما باید از نظر الکترونیکی ایزوله باشند مانند برد آنتن ها لازم است که از قاب پلاستیکی استفاده کنند اما بعضی از مدار ها مثل دستگاه های صوتی و تصویری که نقش منفی مشترک را  دارند و باید زمین شوند پس ضروری است که از جعبه برد فلزی در ساخت آن ها استفاده شود.

از آنجایی که اکثر قاب برد های مورد استفاده از جنس پلاستیک می باشد چند مورد از مزیت های آن را نام می‌بریم:

• ارزان بودن و قابلیت دسترسی آسان

• قابلیت سوراخ کاری آسان تر جهت قرار گیری بعضی قطعات مانند LED و کلید و…

• نارسانا بودن و جلوگیری از خسارت های احتمالی ناشی از اتصالی بین قطعات برد

• سبک بودن و قابلیت حمل آسان تر

• تولید آسان تر و سریع تر جعبه مدار پلاستیکی نسبت به جنس فلزی

2-ابعاد مدار

با توجه به این که اکثر افراد شرایط سفارش مستقیم جعبه مخصوص برد خود را ندارند پس باید از فروشگاه های الکترونیکی که جعبه برد های آماده ارائه می کنند خریداری کنند. با این شرایط توصیه می شود ابتدا قاب برد  خود را خریداری کرده و سپس با توجه به اندازه آن شروع به طراحی مدار خود کنید زیرا در این صورت می توانید بدون نگرانی اندازه، بعضی قطعات مهم مانند نمایشگر و کلید های کنترل را تنظیم کنید و در وقت خود که قرار بود صرف جست و جوی قاب برد هماهنگ با مدار شما شود  صرفه جویی کنید.
اما اگر اکنون مدار طراحی شده کامل یا ناقصی دارید که دنبال خریدجعبه مدار مناسب می گردید ، بهتر است ابعاد آن را کمی بزرگ تر از چیزی که طراحی کرده اید انتخاب کنید تا بتوانید جایی برای اضافه کردن قطعات احتمالی و همچنین اتصالات مورد نیاز داشته باشید.

3-استحکام  جعبه

یکی از نکات کلیدی به هنگام انتخاب جعبه مدار میزان استحکام آن است که باید به آن توجه کنید این پارامتر را میتوانید هم از ویژگی های ظاهری جعبه و همچنین تجربه خود متوجه شوید
و هم می توانید با سوال از فروشنده های لوازم الکترونیکی میزان استحکام یا ip code مربوط به محصول را جویا شوید و با مراجعه به جدول های ارائه شده برای این کد ها درجه نسبی از استحکام محصول دستتان بیایدو جعبه مدار مناسبی انتخاب کرده باشید.

4-شکل ظاهری قاب برد

یکی دیگر از پارامتر هایی که باید با توجه به نوع کاربرد مدار شما به آن توجه شود شکل ظاهری جعبه برد می‌باشد تا استفاده از آن آسان تر باشد. به عنوان مثال اگر مدار طراحی شده شما باید در دیوار نصب شود لازم است که جعبه برد ریلی که  قابلیت نصب روی دیوار دارد را انتخاب کنید.
یا اگر برد طراحی شده توسط شما دارای نمایشگر می باشد باید قاب بردی که محل نمایشگر دارد انتخاب کنید چرا که ایجاد محل نمایشگر توسط خودتان چه دستی و چه با ابزاری خاص سخت و زمان بر و دارای خطا هایی  می باشد که اصلا به صرفه نمی باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد که نکات اصلی و مهم که در انتخاب یک جعبه برای مدار لازم هست را بیان کنیم تا با بررسی ویژگی ها و خصوصیت های گفته شده ، بتوانید در خرید جعبه مدار انتخاب مناسبی برای ساخت محصولات الکتریکی کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما باید فرم را با استفاده از افزونه Contact form 7 ایجاد کنید تا بتوانید با استفاده از این المان آن را نمایش دهید.

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 مورد سبد خرید
حساب من